De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft
enkele dilemma’s betreffende de uitvoering van de NOW met de Tweede Kamer
gedeeld.
Allereerst gaat het om het feit dat uit de eerste aanvragen
tot vaststelling van de subsidie op grond van de NOW blijkt dat 60% van de
aanvragen leidt tot een verplichting om het verstrekte voorschot geheel of
gedeeltelijk terug te betalen. Dat is een (mogelijk) gevolg van:
het feit dat de uiteindelijke omzetdaling lager
was dan de aanvankelijk verwachte omzetdaling;
het feit dat de loonsom van maart-april-mei 2020
uiteindelijk lager was dan drie maal de loonsom van januari 2020;
het feit dat een ontslagaanvraag op
bedrijfseconomische gronden is ingediend en niet tijdig is ingetrokken.
Verder vraagt de Minister opnieuw
begrip voor het feit dat de NOW als regeling geen mogelijkheden voor maatwerk
kan bieden, aangezien dit de uitvoerbaarheid van de regeling door het UWV in
gevaar zou brengen. Tegelijkertijd stelt de Minister daarbij (voor de derde maal)
dat het UWV bij de uitvoering van de regeling wel ruimte heeft om maatwerk te
bieden.
Ook zijn eerst de vierde en later
ook de vijfde tranche van de NOW aangepast om meer steun te kunnen bieden aan
werkgevers die getroffen worden door de coronacrisis. De aanvankelijk voorziene
stapsgewijze afbouw van de NOW is daarmee grotendeels ongedaan gemaakt.
Tenslotte zijn de termijnen
waarbinnen de aanvraag tot vaststelling van de subsidie van de NOW moet worden ingediend
in de tijd naar achteren geschoven en verlengd.
Werkgevers die eigenrisicodrager zijn voor de WGA moeten in 2025 een belangrijke keuze maken!
Voor veel werkgevers die eigenrisicodrager zijn voor de WGA verloopt op 1 januari 2026 de looptijd van de afgesloten verzekering. Dat betekent dat in het najaar een keuze moet worden gemaakt voor het al dan niet voortzetten van het eigenrisicodragen. Als gekozen wordt voor voortzetting van het eigenrisicodragen zal vervolgens een keuze moeten worden gemaakt voor een verzekeringsmaatschappij.
Wij kunnen zorgen voor onafhankelijk advies over de voor- en nadelen van eigenrisicodragen. Wij gebruiken daarbij de meest nauwkeurige berekeningen van de terugkeerpremie die u zou betalen als u besluit terug te keren naar het publieke stelsel. Met deze informatie kan uw assurantietussenpersoon u vervolgens eventueel adviseren over de voor u meest gunstige verzekering.
Voor welke werknemers geldt, als zij ziek worden, de no-riskpolis? En voor welke werknemers kunt u loonkostenvoordeel of loonkostensubsidie krijgen? Christa Jacobs kan u vertellen hoe u geen kans mist om op de kosten van arbeidsongeschikte werknemers te besparen!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!