Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen
20 januari 2009, zaaknummers C-350/06 en C520/06 (Schultz-Hoff/Deutsche
Rentenversicherungsbund en Stringer e.a./Her Majesty’s Revenu and Customs), ECLI:EU:C:2009:18
Wet van 26 mei 2011 inzake het afschaffen van de
beperkte opbouw van minimum vakantierechten tijdens ziekte, de invoering van
een vervaltermijn voor de minimum vakantiedagen en de aanpassing van enige
andere artikelen in de regeling voor vakantie en verlof in Boek 7 van het
Burgerlijk Wetboek, Staatsblad 2011, nummer 318
Artikel
7 van de Arbeidstijdenrichtlijn verplicht de Lid-Staten van de Europese Unie om
maatregelen te treffen teneinde een minimumvakantie met behoud van loon
gedurende tenminste vier weken per jaar te garanderen.
In
zijn arrest van 20 januari 2009 (Schultz-Hoff) heeft het Hof van Justitie EU bepaald dat dit
betekent dat een werknemer tijdens arbeidsongeschiktheid vakantiedagen dient op
te bouwen zolang als hij tijdens ziekte recht op loon heeft, in Nederland
derhalve gedurende 104 weken.
Naar
aanleiding van dit arrest heeft is het Nederlandse Burgerlijk Wetboek bij wet
van 26 mei 2011 gewijzigd per 1 januari 2012. Vanaf 1 januari 2012 hebben
Nederlandse werknemers derhalve daadwerkelijk recht op opbouw van vakantiedagen
tijdens arbeidsongeschiktheid gedurende de duur van de
loondoorbetalingsverplichting tijdens ziekte.
In
een arrest van 18 september 2015, ECLI:NL:HR:2015:2722, heeft de Hoge
Raad de Nederlandse Staat aansprakelijk geacht voor de schade die werknemers
hebben geleden doordat de Arbeidstijdenrichtlijn niet tijdig in Nederlandse
wetgeving was omgezet, waardoor werknemers vóór 1 januari 2012 geen volledige
opbouw van vakantiedagen tijdens arbeidsongeschiktheid hebben genoten.
Omzetting van de Arbeidstijdenrichtlijn in Nederlandse wetgeving had moeten
plaatsvinden uiterlijk op 23 november 1996.
In een publicatie van 23 februari
2016 heeft het Agentschap SZW aangegeven dat het schadeclaims die ter zake bij
de Nederlandse Staat zijn ingediend (ongeveer 1.300) zal gaan afhandelen op
volgorde van binnenkomst. Tot 23 november 2016 kunnen nog nieuwe claims worden
ingediend. Om daarvoor in aanmerking te komen moeten werknemers aan de volgende
voorwaarden voldoen: De werknemer moet tussen 23 november 1996 en 1
januari 2012 meer dan een half jaar ziek zijn geweest.
De
arbeidsovereenkomst moet voor of op 23 november 2016 zijn geëindigd.
Bij
het einde van de arbeidsovereenkomst moet geen volledige uitbetaling van vakantiedagen
hebben plaatsgevonden.
Sinds
het einde van de arbeidsovereenkomst voor of op 20 januari 2009 mag niet meer
dan vijf jaar zijn verstreken, bij gebreke waarvan de vordering op de Staat
verjaard is.
Als
de arbeidsovereenkomst na 20 januari 2009 is geëindigd, dient de claim binnen
vijf jaar na de datum van beëindiging te zijn ingediend, maar uiterlijk op 23
november 2016.
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!