Wijziging WAO en WAZ om arbeid door uitkeringsgerechtigden te stimuleren
Jaar en kwartaal
2008, 3e kwartaal
Nummer
9
Bronnen: wetsvoorstel van 27 juni 2008 "Wijziging van de
WAO en WAZ om uitkeringsgerechtigden te stimuleren arbeid te gaan verrichten”,
nummer 31520
Bij de Tweede Kamer is een
wetsvoorstel ingediend dat ertoe dient om werken door uitkeringsgerechtigden
met een WAO- of WAZ-uitkering interessanter te maken.
Na invoering van het wetsvoorstel zullen
uitkeringsgerechtigden pas vijf jaar nadat zij een nieuwe baan hebben gevonden
worden herbeoordeeld. Nu gebeurt dat ergens tussen de zes maanden en drie jaar
(artikel 44 WAO). Tot dat moment worden wel de genoten inkomsten uit arbeid
verrekend met de te betalen uitkering, maar zo lang niet vaststaat dat de werknemer
duurzaam in staat is die arbeid te verrichten wordt de mate van
arbeidsongeschiktheid niet gewijzigd vastgesteld.
Het risico dat bij een herbeoordeling de mate van
arbeidsongeschiktheid lager wordt vastgesteld vanwege de feitelijk genoten
inkomsten, zou uitkeringsgerechtigden ervan kunnen weerhouden nieuw werk te
aanvaarden. Het risico bestaat immers dat het werk wegvalt en dat dan niet meer
(in dezelfde mate als voorheen) kan worden teruggevallen op de WAO- of
WAZ-uitkering. Dit risico bestaat nu pas na vijf jaar.
Door aansluiting bij de Stichting Klachtenregeling Ongewenste Omgangsvormen kunnen werkgevers voldoen aan hun wettelijke verplichting om psychosociale arbeidsbelasting tegen te gaan.
Voor welke werknemers geldt, als zij ziek worden, de no-riskpolis? En voor welke werknemers kunt u loonkostenvoordeel of loonkostensubsidie krijgen? Christa Jacobs kan u vertellen hoe u geen kans mist om op de kosten van arbeidsongeschikte werknemers te besparen!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!