Geschiedenis en ontwikkeling


Ons kantoor bestaat sinds 1 oktober 1989. De ontwikkelingen die ons kantoor sinds die tijd heeft doorgemaakt worden getoond door de illustraties van de (kerst)kaarten die ons kantoor vanaf 1990 heeft laten maken. U treft die illustraties hieronder aan.

Dat niet alle dromen bedrog zijn mochten wij zelf ervaren. Een pand helemaal naar eigen inzicht inrichten om zo het kantoor beter te laten functioneren, was een lang gekoesterde wens van Joop van Zijl. Het sterk uitgebreide team van Kantoor Mr. van Zijl en Van Zijl Casemanagement (26 personen) zal in juni 2022 verhuizen naar dat nieuwe kantoorpand.

kerstkaart-2021-1.jpgkerstkaart-2021-2.jpgkerstkaart-2021-3.jpgkerstkaart-2021-4.jpg

2020 was natuurlijk het jaar van het coronavirus. Mensen werden er ziek door, soms ernstig ziek, en veel mensen hadden er ook doden door te betreuren. De uitbraak van het coronavirus had ook belangrijke maatschappelijke gevolgen. Ondernemers werden er soms zwaar door geraakt. En vakantie houden deden we vanwege het coronavirus vooral in eigen land. Want het buitenland was meestal “code oranje”. Ondanks dat vakantie in eigen land geen straf hoeft te zijn, wensten wij onze cliënten en relaties een virusvrij 2021.

2020-1.jpg2020-2.jpg2020-3.jpg2020-4.jpg

Tja, als wij konden toveren, dan wisten wij natuurlijk wel een paar dingen die wij zouden willen veranderen. Toveren kunnen wij echter niet, maar voor het geval het jaar 2020 voor onze cliënten en relaties wat minder betoverend zou verlopen dan wij hen eind 2019 toewensten, kunnen zij natuurlijk wel rekenen op een magische samenwerking met de advocaten en casemanagers van ons kantoor.

2019-1.jpg2019-2.jpg2019-3.jpg2019-4.jpg2019-5.jpg2019-6.jpg

De voorspelling dat 2019, hoe dan ook, het jaar van de Brexit zou worden, was niet erg gewaagd. Als wens voor 2019 spraken wij uit dat de Brexit niet de opmaat zou zijn voor minder internationale samenwerking, hooguit voor een andere, betere vorm van internationale samenwerking. Onze cliënten en relaties wensten wij eind 2018 toe dat succesvolle samenwerking hen zou helpen om in 2019 hun doelen te bereiken. Dat zij bij het bereiken van hun doelstellingen op de samenwerking met de advocaten en casemanagers van ons kantoor zouden kunnen rekenen als zij bij het nastreven van die doelen zouden stuiten op personeelsvraagstukken, was en is daarbij natuurlijk een zekerheid.

2018-1.jpg2018-2.jpg2018-3.jpg2018-4.jpg

Bij “Hollandse meesters” denkt u vast niet meteen aan ons. Toch zijn onze advocaten dat ook. En onze casemanagers zijn meesters in het reduceren van de kosten van arbeidsongeschikte werknemers. Als “meester-schilders” probeerden wij zelf een positief beeld van 2018 te schilderen.

kerstkaart-2017-1.jpgkerstkaart-2017-2.jpg

Voor de illustratie voor de kerstkaart die wij eind 2016 verzonden, kozen wij het thema “famous movie scenes”, vanwege de onvergetelijke indruk die sommige filmscenes maken. De elf advocaten en drie register casemanagers hopen in 2017 net zo’n onvergetelijke indruk op hun cliënten te maken.

2016-achterkant.jpg2016-voorkant.jpg

Op de illustratie van de kerstkaart die wij eind 2015 verzonden zijn de elf advocaten en de drie register casemanagers te zien als een goed gedrilde legereenheid. In 2015 hebben de advocaten van Kantoor Mr. van Zijl en de register casemanagers van Van Zijl Casemanagement extra scholingsinspanningen gedaan om zich te bekwamen in de nieuwe Wet werk en zekerheid en om te kunnen blijven voldoen aan de sterk gestegen vraag naar begeleiding van werkgevers bij bezwaar, beroep en hoger beroep tegen beslissingen van het UWV betreffende Ziektewet- en WGA-uitkeringen van (ex-) werknemers.

2015-achterkant.jpg2015-voorkant.jpg

De Tilburgse kermis is jaarlijks een groot feest. Gedurende tien dagen aan het einde van de maand juli trekken jaarlijks in totaal meer dan een miljoen mensen langs meer dan 200 attracties die zijn opgesteld in een 4,5 kilometer lang lint door het centrum van de stad. Minder positief is het echter als men zegt dat het bij iemand “kermis is”. Dan heeft iets of iemand de zaak op stelten gezet en is het mis. Zijn het werknemers die in een bedrijf de zaak op stelten zetten, of is het het UWV die dat doet omdat werknemers wegens ziekte arbeidsongeschikt zijn? In dat geval staan in Tilburg de tien advocaten van Kantoor Mr. van Zijl en de drie register casemanagers van Van Zijl Casemanagement (ondersteund door nog zes medewerksters van het secretariaay en de financiële administratie) klaar om te zorgen dat zij van een koude kermis thuiskomen.

kvz-09943-kerstk-2014-2015-lr-page-1.jpgkvz-09943-kerstk-2014-2015-lr-page-2.jpg

De verovering van het Wilde Westen inspireerde ons eind 2013 bij het verzenden van een Kerst- en nieuwjaarswens naar onze cliënten en relaties. Waar die verovering een avontuur was, gold dat wat ons betreft ook voor het jaar 2014, dat een jaar leek te gaan worden met nog steeds veel onzekerheden en uitdagingen. Tegelijkertijd blikten wij al vooruit naar het 25-jarig bestaan van ons kantoor op 1 oktober 2014.

kerstkaart-2013-once-upon-a-time.jpg

Wijn maken was het thema van onze eindejaarswens in 2012. Bij het wijn maken hangt veel af van het weer, maar ook het vakmanschap van de wijnmaker is van belang. Wij zagen op dat punt de overeenkomst met de moeilijke omstandigheden waarmee veel ondernemers zich einde 2012 geconfronteerd zagen. Onze cliënten wensten wij voor 2013 een “groot jaar”. Tevens kondigden wij de start van de activiteiten van Van Zijl Casemanagement B.V. per 1 april 2013 aan.

2012: Een groot jaar!2012: Een groot jaar!

De onzekere economische omstandigheden van eind 2011 waren voor ons reden om onze cliënten voor 2012 wat van de onverstoorbaarheid van de Londenaren toe te wensen.

2011: Een onverstoorbaar 20122011: Een onverstoorbaar 2012

Het Circus Mr. van Zijl wenst zijn hooggeëerde publiek een duizelingwekkend 2011. Ook in dat jaar staan alle artiesten van het circus weer voor zijn publiek klaar, ongeacht of van hen een krachttoer dan wel een evenwichtsact verlangd wordt. Het circus betreurt het overlijden van Richard Bruurs in 2010, maar ziet uit naar de komst van Annemarie Lammers per 1 januari 2011. Bovendien wordt verdere uitbreiding van het circus per 1 april 2011 aangekondigd.

2010: Circus Mr. van Zijl2010: Circus Mr. van Zijl

Het jaar 2009 was voor de meesten van onze cliënten een slecht jaar. Maar doordat onze cliënten vaker een beroep op de advocaten van ons kantoor moesten doen om te helpen hun problemen op te lossen, was het voor ons kantoor juist een erg goed jaar. Economen noemen een onderneming die beter presteert als de conjunctuur omlaag gaat “anti-cyclisch”. Op de illustratie van de kerstkaart die wij eind 2009 verzonden is te zien dat wij onszelf niet als anti-cyclisch beschouwen.”

2009: Anticyclisch?2009: Anticyclisch?

"De kredietcrisis verhindert de veertien medewerk(st)ers van ons kantoor niet om eind 2008 met wintersportvakantie te gaan. Crises zijn soms nodig om te komen tot structurele veranderingen. De kredietcrisis kan een einde aan duistere financiële producten die fantastische voordelen lijken te bieden maar de daaraan verbonden risico's onderbelicht laten. En misschien komt ook een einde aan de combinatie van bonusregelingen en ontslagvergoedingen van ceo's van de allergrootste ondernemingen, waardoor zij bovenmatig beloond worden als de aandelenkoersen stijgen en excessieve ontslagvergoedingen krijgen als de aandelenkoersen dalen. Zo bezien vormt de kredietcrisis ook een kans voor bedrijven die gewoon goede producten en diensten bieden voor een eerlijke prijs. Daarom wensten wij onze cliënten en relaties eind 2008 een "gedegen 2009".

2008: Een gedegen 20092008: Een gedegen 2009

De veertien medewerk(st)ers van ons kantoor bevinden zich in een tweeduizendachtbaan, die net als elke achtbaan omhoog en omlaag gaat. Daniëlle Schipper verlaat aan het einde van 2007 ons kantoor om een eigen praktijk als advocaat te beginnen.

2007: Tweeduizendachtbaan2007: Tweeduizendachtbaan

“Eind 2006 waanden wij ons de nog steeds uit vijftien personen bestaande “witte en zwarte brigade” van een wel heel bijzonder restaurant.”

2006: Een smaakvol 20072006: Een smaakvol 2007

“Voor onze eindejaarskaart van het jaar kozen wij “darts” als onderwerp. Natuurlijk is een keuze voor ons kantoor (met vijftien medewerk(st)ers) altijd “bulls eye”.

2005: Return of the Master2005: Return of the Master

“Eind 2004 maakten wij ons zorgen over de hoge kosten van arbeid in Nederland, met name in verhouding tot landen als China en India. Wij ontwaarden vijftien verschillende wettelijke regelingen in Nederland op grond waarvan werknemers niet zouden behoeven te werken, voor elk van onze medewerk(st)ers één.”

2004: De 260 werkdagen...

Bij onze kerst- en nieuwjaarswens van einde 2003 hebben wij ons voor één keer de rol van filmmakers aangemeten. Voor de 15 medewerk(st)ers van ons kantoor (inclusief de "regizeur") speelt er daarbij echter maar één de hoofdrol, en dat bent u als u onze cliënt bent. Een "goed bekeken 2004" was onze wens voor al onze relaties.

2003: Filmmakers2003: Filmmakers

De advocaat die juridisch puzzels moet oplossen. Dat was het onderwerp van de kaart aan het einde van het jaar 2002. De relaties mochten voor één keer de illustratie (waarop de 14 medewerk(st)ers van ons kantoor te zien zijn) zelf aan elkaar puzzelen.

2002: Juridische puzzel2002: Juridische puzzel

Bij onze werkwijze past dat wij maximale openheid in achtnemen over de voorwaarden en kosten van onze dienstverlening “Het werk van de bergbeklimmer vergeleken met het werk van de advocaat. Eenzaam, maar wel afhankelijk van de ondersteuning door de teamleden, waarmee hij met een “lifeline” verbonden is. De illustratie van de eindejaarskaart bestaat uit twee delen. Op de ene klimmen de 11 medewerk(st)ers van ons kantoor omhoog, op de andere kant (die tevens een jaarkalender is) komen zij in de stoeltjeslift weer naar beneden.”

2001: Bergklimmen2001: Bergklimmen

Het werk als één grote ratrace naar het weekend of naar de volgende vakantie. Dat was het onderwerp eind 2000. De illustratie werd heel toepasselijk op een muismat afgedrukt. Om de ratrace voor de medewerk(st)ers van ons kantoor te beperken, was inmiddels een negende medewerk(st)er in dienst genomen.

2000: Ratrace

Zouden computers het in 2000 nog steeds doen, of zou de millenniumbug toeslaan? Dat was eind 1999 de grote vraag. Op de illustratie van de eindejaarskaart toonde ons kantoor zich absoluut millenniumproof.

1999: Millenniumbug

Omdat het kantoor uit zijn jasje gegroeid was, vond op 2 juli 1999 een verhuizing plaats naar het huidige pand aan de Korvelseweg. In de opvallende verhuiskaart wordt ook de komst van een achtste medewerk(st)er aangekondigd.

De elfstedentocht vormde het thema van de kaart die ons kantoor eind 1998 aan zijn relaties verstuurde. Tussen de schaatsende massa zijn zeven medewerk(st)ers van ons kantoor te ontwaren.

1998: Elfstedentocht1998: Elfstedentocht

De schaakwedstrijd tussen schaakcomputer Deep Blue en schaakkampioen Kasparov vormde de inspiratie voor de wens voor het jaar 1998. Zouden computers alles overnemen, of blijft er nog een rol over voor de mens? Ons inmiddels uit zes personen bestaande kantoor wenst zijn relaties veel gigabytes, maar nog meer gevoel.

1997: Deep blue1997: Deep blue

Werken met zin. Dat was de slogan van de wens eind 1996. Ons kantoor persifleerde in de illustratie op de nieuwe huisstijl die het eerder dat jaar had geïntroduceerd en die sindsdien gebruikt wordt. Net als het logo bestaat de bezetting van het kantoor eind 1996 uit vijf personen.

1996: Werken met zin1996: Werken met zin

In de eindejaarskaart van 1995 trekt ons kantoor zich het lot van de vluchteling aan, voor wie geen plaats is in de herberg. Het kantoor kent inmiddels vijf medewerk(st)ers.

1995: Vluchtelingen

Eind 1994 laat ons kantoor zijn relaties weten dat het niet uitmaakt hoe zij in 1995 varen: ons kantoor, inmiddels bestaande uit vier personen, “zijlt” met zijn relaties mee.

1994: Meezijlen

Advieskantoren heb je in verschillende soorten. Sommige doen denken aan de verzuchting die een ondernemer ooit moet hebben gedaan: “Ze kijken op je horloge, zeggen je hoe laat het is en gaan er met je horloge van door.” Mensen maken het verschil tussen het ene en het andere advieskantoor.

1993: Kijken op je horloge...

Het thema van de eindejaarswens voor het jaar 1993 heeft veel ondernemers aangesproken. De titel luidde “de moderne ondernemer”. De tekst had Joop “ergens ooit” gelezen en het heeft destijds heel wat speurwerk gekost om die tekst weer terug te vinden: “Sommigen zien hem als een op buit beluste wolf. Anderen als een koe die men zonder ophouden kan uitmelken. Slechts weinigen zien hem zoals hij werkelijk is. Als het paard dat de wagen moet trekken.”. Op de illustratie is te zien dat het kantoor inmiddels uit twee personen bestaat.

1992: De moderne ondernemer

Eind 1991 kan Joop de eerste personele uitbreiding aankondigen. De eindejaarswens heeft als thema "wie schrijft, die blijft".

1991: Wie Schrijft, die blijft

Voor het jaar 1991 wenste Joop van Zijl, op dat moment nog alleen werkend, zijn relaties "goede keuzes" toe. Zelf ging hij met zijn gezinnetje af en toe "lekker onder zijl".

1990: Lekker onder Zijl1990: Lekker onder Zijl

“In september 1990 nam Joop van Zijl een woonhuis aan de Postelse Hoeflaan te Tilburg als kantoorpand in gebruik. De etages waren aanvankelijk verhuurd aan studenten. Tot die tijd oefende Joop zijn in oktober 1989 gestarte praktijk uit vanuit zijn woonhuis.”