Het Hoofdlijnenakkoord dat PVV, VVD, NSC en BBB
hebben gesloten bevat geen apart hoofdstuk over het te voeren
arbeidsmarktbeleid. Toch zijn in het akkoord (en in de budgettaire bijlage daarbij)
een aantal maatregelen te vinden die het arbeidsmarktbeleid betreffen:
Werknemers moeten meer vaste contracten krijgen
en zekerheid op de arbeidsmarkt moet worden gestimuleerd, bijvoorbeeld voor
echte zelfstandigen en door regulering van de uitzendsector. Om deze doelen te
bereiken wordt de behandeling van het wetsvoorstel Wet verduidelijking
beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden arbeidsovereenkomst bij laag
uurtarief en van het wetsvoorstel Wet toelating terbeschikkingstelling van
arbeidskrachten voortgezet.
De aanbevelingen van het Aanjaagteam Bescherming
Arbeidsmigranten (Commissie Roemer) worden gevolgd.
Werkgevers van arbeidsmigranten worden
verantwoordelijk voor de overlast en de kosten van arbeidsmigranten zonder
reguliere huisvesting. Zij moeten afspraken maken met de gemeente over de
huisvesting van die werknemers. Huisvesting op het eigen terrein van de
werkgever moet worden bevorderd.
Werkgevers worden er verantwoordelijk voor dat
werknemers die langdurig in Nederland verblijven de Nederlandse taal leren.
De verhoging van het wettelijke minimumloon
wordt teruggedraaid.
De WW wordt hervormd. De wijze van hervorming
van de WW moet nog nader worden uitgewerkt, maar die kan bestaan uit het
verlengen van de opzegtermijn van arbeidsovereenkomsten (waardoor werknemers
langer de tijd hebben om een andere baan te zoeken voordat zij eventueel
werkloos worden) in combinatie met een "poortwachterstoets WW bij het UWV”
en/of een verkorting van de maximale duur van de WW-uitkering van 24 naar 18
maanden.
Beperking per 1 juli 2026 van het recht op
compensatie van de transitievergoeding van langdurig arbeidsongeschikte
werknemers tot kleine werkgevers (minder dan 25 werknemers.
Verhoging van de premie voor het Algemeen
Werkloosheidsfonds (AWF) met 0,1%. De premieverhoging betreft zowel de hoge
premie voor vaste arbeidscontracten (2024: 7,64%) als de lage premie voor
flexibele arbeidskrachten (2024: 2,64%).
Met betrekking tot de hoofdpunten is vermeld dat de
nieuwe regering het hoofdlijnenakkoord gaat verwerken in een
regeringsprogramma.
Alle onderdelen van het
beleid die niet in het Hoofdlijnenakkoord zijn opgenomen, zijn zogenaamde "vrije kwesties”, waarover de nieuwe regering zelf een beleid moet formuleren en
waarvoor de regering meerderheden in de Tweede en Eerste Kamer moet zien te vinden.
Die meerderheid hoeft daarbij niet noodzakelijkerwijs bij de vier
coalitiepartners te worden gevonden. Aangenomen wordt dat daarmee het
arbeidsmarktbeleid van de huidige regering zal worden voortgezet.
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!