Voortaan ook loonsanctie en verhaalssanctie voor vangnetters
Jaar en kwartaal
2010, 3e kwartaal
Nummer
5
Bronnen:
Wijziging van de Werkloosheidswet, de Ziektewet en de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen om cumulatie van de uitkeringsduur op grond van de Ziektewet met de uitkeringsduur op grond van de Werkloosheidswet tegen te gaan en enige andere wijzigingen (Wet anticumulatie Ziektewet en Werkloosheidswet) (wetsvoorstel 32464 d.d. 27 augustus 2010)
De Ziektewet vervult een vangnetfunctie voor zieke werknemers die geen werkgever (meer) hebben, zoals werknemers waarvan de arbeidsovereenkomst tijdens ziekte eindigt (bij uitzendkrachten, in geval van beëindiging van de arbeidsovereenkomst met een beroep op de proeftijd of bij het verstrijken de duur van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd) of werkloze werknemers met een WW-uitkering. Deze werknemers krijgen een Ziektewetuitkering omdat er geen werkgever is die hen het loon tijdens ziekte kan doorbetalen.
Daarnaast is er een kleinere groep werknemers die een Ziektewetkering hebben ondanks dat er wel een werkgever is die hen het loon tijdens ziekte moet doorbetalen. Het gaat dan om werknemers die ziek zijn wegens orgaandonatie (artikel 29 lid 2 onder e ZW), werkneemsters die ziek zijn wegens klachten gerelateerd aan zwangerschap of bevalling (artikel 29 lid 2 onder f jo. artikel 29a ZW) en werknemers voor wie de zogenaamde "no-risk” polis geldt (artikel 29 lid 2 onder g jis. artikelen 29b en 29d ZW). Het recht op Ziektewetuitkering is aan hen toegekend opdat de werkgever de te ontvangen uitkering in mindering kan brengen op het tijdens ziekte door te betalen loon.
Al deze groepen personen (met en zonder werkgever) worden ook wel aangeduid als "vangnetters”.
Voor de vangnetters die wel een werkgever hebben (derhalve de tweede groep die hierboven genoemd is) geldt dat op de werkgever de verplichting rust hen te re-integreren als ze arbeidsongeschikt worden. De sancties die normaliter staan op het niet voldoen aan die verplichtingen gelden voor hen echter niet. Het gaat dan om de loonsanctie (verlenging van de verplichting tot doorbetaling van (70% van) het loon tijdens ziekte gedurende 52 weken, artikel 25 lid 9 WIA) of als er geen arbeidsovereenkomst meer bestaat en dus geen loondoorbetalingsverplichting meer is: de verhaalssanctie (verhaal door het UWV van Ziektewetuitkering op de werkgever, artikel 39a ZW). Destijds bestond de vrees dat werkgevers deze personen niet zouden aannemen als een loonsanctie of verhaalssanctie zou gelden.
Gebleken is dat de helft van de instroom in de WIA werknemers betreft die een Ziektewetuitkering hadden. Voor hen gelden dezelfde re-integratieverplichtingen. De regering is van mening dat voor hen in de wettelijke regeling te weinig prikkels ingebouwd om te re-integreren. Daarom wil de regering de loonsanctie en de verhaalssanctie voortaan ook laten gelden voor vangnetters. Het bezwaar dat werkgevers bij het aannemen van werknemers op dit punt aan risicoselectie zouden doen, acht de regering nu voldoende ondervangen door de Wet op de medische keuringen.
In verband hiermee vervallen de bepalingen van artikel 38 lid 4 Ziektewet (geen verplichting tot ziekmelding of hersteldmelding en dus ook geen verhaalssanctie) en artikel 26 lid 2 WIA (geen loonsanctie).
De loonsanctie en verhaalssanctie voor vangnetters gaat pas gelden voor ziektegevallen waarbij de eerste dag van arbeidsongeschiktheid ligt na het in werking treden van de wet (beoogde datum: 1 januari 2011). Zie artikel 97 ZW en artikel 133c WIA.
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 27 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Voor (middel)grote werkgevers wordt de hoogte van die premie beïnvloed door de bedragen die in 2023 als Ziektewet- respectievelijk WGA-uitkering zijn uitbetaald aan (ex-) werknemers. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt!
U heeft nog:00days,
00hours, 00minutes en
00seconds
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 25 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt! En deze werkgevers verdienden iedere geïnvesteerde euro gemiddeld 22 maal terug.
Vaktechnisch overleg arbeidsrecht en werknemersverzekeringen
Tijdens het vaktechnisch overleg (vier maal per jaar) bespreken wij vragen van deelnemers en de actualiteiten van de voorgaande drie maanden. De eerstvolgende bijeenkomsten vinden plaats op:
- maandag 2 december 2024: Koning Willem II-stadion, Tilburg
- dinsdag 3 december 2024: De Soesterduinen, Soest
- woensdag 4 december 2024: Van der Valk Hotel Zwolle
- maandag 9 december 2024: Flonk Hotel Groningen Zuid (of online)
- dinsdag 10 december 2024: Van der Valk Hotel Best
- woensdag 11 december 2024: Van der Valk Hotel Middelburg (of online)
- donderdag 12 december 2024: Van der Valk Hotel Akersloot (of online)
- donderdag 19 december 2024: Van der Valk Hotel Dordrecht
Online deelname is mogelijk bij de bijeenkomsten van maandag 9 december, woensdag 11 december 2024 en donderdag 12 december 2024.
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!