De regering heeft een concept voor een wetsvoorstel
bij de Tweede Kamer ingediend dat er voor moet zorgen dat met ingang van 2022
premiedifferentiatie plaatsvindt bij de vaststelling van de premie voor het
Arbeidsongeschiktheidsfonds (nu: de basispremie). Voor kleine werkgevers wordt
de premie maximaal twee procentpunten lager vastgesteld dan voor middelgrote en
grote werkgevers. De grens tussen kleine en middelgrote werkgevers komt te
liggen bij 25x het gemiddelde premieplichtige loon per werknemer (over 2020 zou
dat zijn geweest: een premieplichtig loon in 2018 van € 842.500).
Het wetsvoorstel houdt in dat ook de grens tussen
kleine en middelgrote werkgevers bij de heffing van de gedifferentieerde premie
Werkhervattingskas dan verschuift van 10x het gemiddelde premieplichtige loon
per werknemer naar 25x het gemiddelde premieplichtige loon per werknemer. Dat
heeft gevolgen voor de vraag wanneer het voor een middelgrote werkgever loont
om eigenrisicodrager te worden voor de Ziektewet of WGA. Het heeft mogelijk ook
gevolgen voor publiek verzekerde middelgrote werkgevers die bij de vaststelling
van de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas nog recht hebben op
compensatie voor in het verleden te veel betaalde gedifferentieerde premie.
Door aansluiting bij de Stichting Klachtenregeling Ongewenste Omgangsvormen kunnen werkgevers voldoen aan hun wettelijke verplichting om psychosociale arbeidsbelasting tegen te gaan.
Voor welke werknemers geldt, als zij ziek worden, de no-riskpolis? En voor welke werknemers kunt u loonkostenvoordeel of loonkostensubsidie krijgen? Christa Jacobs kan u vertellen hoe u geen kans mist om op de kosten van arbeidsongeschikte werknemers te besparen!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!