Werkgevers ontvangen omstreeks 1
december 2017 een beslissing van de belastingdienst waarbij de hoogte van de
gedifferentieerde premie voor de Werkhervattingskas voor 2018 wordt
vastgesteld. Deze premie bestaat uit twee premiecomponenten:
premiecomponent
WGA-lasten;
premiecomponent
ZW-lasten.
Indien en
voor zover een werkgever eigenrisicodrager is voor één van de uitkeringen
waarop een premiecomponent betrekking heeft, wordt geen premie voor de
betreffende premiecomponent verschuldigd.
Kleine werkgevers (dat wil zeggen: werkgevers met een premieplichtige loonsom
in 2016 die kleiner is dan of gelijk aan € 328.000) betalen een premie die per
sector is vastgesteld. Zij behoeven uitsluitend te controleren of zij door de
belastingdienst terecht als kleine werkgever zijn aangemerkt en of het
premiepercentage van de juiste sector is gehanteerd.
Voor middelgrote werkgevers (werkgevers met een premieplichtige loonsom over
2016 die groter is dan € 328.000 en kleiner dan of gelijk aan € 3.280.000)
wordt de gedifferentieerde premie echter deels vastgesteld op basis van de
bedragen van de ex-werknemers aan wie in 2016 een WGA-uitkering of
Ziektewetuitkering is toegekend. En voor grote werkgevers (werkgevers met een premieplichtige
loonsom over 2016 die groter is dan € 3.280.000) wordt de gedifferentieerde
premie zelfs uitsluitend vastgesteld op basis van die uitkeringen. Teneinde te
voorkomen dat de gedifferentieerde premie te hoog wordt vastgesteld, is het
voor middelgrote en grote werkgevers van groot belang te controleren of niet
ten onrechte uitkeringen aan de werkgever worden toegerekend. Dit geldt te meer
daar sinds 2014 ook uitkeringen van zogenaamde "vangnetters” (flexwerkers)
aan de werkgever worden toegerekend, waarbij het gaat om uitkeringen die in of
na 2012 zijn ingegaan, terwijl in 2012 nog niet bekend was dat het voor de
hoogte van de door de werkgever te betalen gedifferentieerde premie van belang
zou zijn om juist te registreren bij welke werkgever de werknemer ten tijde van
de ziekmelding in dienst is, of bij welke werkgever hij in de periode van vier
weken voorafgaan aan de ziekmelding in dienst is geweest.
Controle
Teneinde een te hoge vaststelling
van de gedifferentieerde premie te voorkomen dient controle plaats te vinden op
de volgende aspecten:
Is
de werkgever op basis van de premieplichtige loonsom van 2016 terecht
aangemerkt als een kleine, middelgrote of grote werkgever?
Is
bij middelgrote werkgevers het deel van de gedifferentieerde premie dat
wordt bepaald op grond van de uitkeringen van ex-werknemers juist
vastgesteld
Betreft
het een uitkering van een (ex-) werknemer van de werkgever? Let op: het gaat om het werknemersbegrip als bedoeld in de Ziektewet en
WIA en dat is deels beperkter (bijvoorbeeld: de
directeur-grootaandeelhouder) en deels ruimer (bijvoorbeeld onder bepaalde
omstandigheden ook: thuiswerkers, kleine handelsagenten en stagiaires) dan
het begrip werknemer in het arbeidsrecht.
Valt
de vastgestelde eerste arbeidsongeschiktheidsdag binnen het dienstverband
met de werkgever? Let op: als de juistheid van de vastgestelde eerste arbeidsongeschiktheidsdag
betwist moet worden, moet dat gebeuren in het kader van bezwaar tegen de
beslissing tot toekenning van de Ziektewet- of WGA-uitkering.
Zo
nee, valt de vastgestelde eerste arbeidsongeschiktheidsdag dan binnen een
periode van vier weken na afloop van het dienstverband en indien dat het
geval is, was de werknemer dan in die periode reeds op andere wijze
verzekerd, bijvoorbeeld omdat hij elders werkte of een WW-uitkering
ontving? Let op: recht hebben op WW-uitkering is onvoldoende, de werknemer moet
de WW-uitkering (zo nodig met terugwerkende kracht) daadwerkelijk hebben
ontvangen om te voorkomen dat de Ziektewet- of WGA-uitkering voor rekening
van de werkgever komt.
Is
sprake van een werknemer die een Ziektewetuitkering ontving omdat haar
arbeidsongeschiktheid gerelateerd was aan zwangerschap of bevalling? Let op: in geval van een WGA-uitkering moet die Ziektewetuitkering op
deze grond zijn verleend aan het einde van de wachttijd.
Is
sprake van een werknemer die een Ziektewetuitkering ontving op grond van
het bestaan van een structurele functionele beperking? In grote lijnen betreft het hier werknemers die bij indiensttreding een
WAO-, WIA- of Wajonguitkering hadden en voor wie de zogenaamde "no
riskpolis” gold. Zodra werknemers twee maanden in dienst zijn mogen
werkgevers informeren naar het bestaan van dit recht op Ziektewetuitkering.
Is
sprake van een werknemer die een Ziektewetuitkering ontving wegens
orgaandonatie?
Is
sprake van een werknemer die een Ziektewetuitkering ontving omdat hij als
langdurig werkloze oudere werknemer in dienst genomen is?
Is
sprake van een WGA-uitkering ter zake van een arbeidsongeschiktheid
waarvan de eerste arbeidsongeschiktheidsdag binnen het dienstverband met
een andere werkgever ligt, omdat sprake is van herleving van een eerder
ontstane arbeidsongeschiktheid aangezien sprake is van dezelfde ziekteoorzaak?
Is
de WGA-uitkering, als het een uitkering is die behoort tot het voormalige "WGA-flexrisico”
(WGA-uitkeringen van werknemers die uit de dienstbetrekking waaruit de
WGA-uitkering is ontstaan recht hadden op een Ziektewetuitkering omdat zij
geen dienstbetrekking meer hadden) ingegaan in of na 2012?
Is
de uitkering door het UWV deels op een derde verhaald of verhaalbaar omdat
deze derde de arbeidsongeschiktheid van de werknemer heeft veroorzaakt?
Is
rekening gehouden met herzieningen of intrekkingen van de uitkering als
gevolg van bezwaar of beroep van de werkgever? Let op: vermindering wordt verleend door toerekening van een negatief
uitkeringsbedrag in het jaar van herziening of intrekking van de
uitkering.Is
op de juiste wijze rekening gehouden met de gevolgen van een overgang van
onderneming?
Wordt
geen premie vastgesteld voor een werkgever die eigenrisicodrager is?
Wordt
de WGA-uitkering van de gedeeltelijk arbeids(on)geschikte werknemer die
voorheen volledig arbeidsongeschikt was en daarom nog gedurende een
gewenningstermijn van 24 maanden een WGA-loonaanvullingsuitkering ontvangt
alsof hij volledig arbeidsongeschikt is, gedurende de laatste 22 maanden
aan de werkgever toegerekend op basis van de uitkering bij gedeeltelijke
arbeids(on)geschiktheid?
Informatie over uitkeringen
Voor veel van de bovengenoemde
controlepunten geldt dat kennis noodzakelijk is van de beslissingen van het UWV
betreffende de Ziektewet- en WGA-uitkeringen die hebben geleid tot de verhoging
van de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas en van de feiten die weer
aan die beslissingen ten grondslag liggen. Deels kan deze kennis worden
verkregen op basis van:
instroomoverzichten
van belastingdienst
verhaalsbesluiten
van UWV (als de werkgever eerder WGA-eigenrisicodrager was)
het werkgeversportaal
van het UWV
risico-overzichten
van het UWV
het personeelsdossier
van de werkgever
besluiten
van voorgaande jarengegevens
ten behoeve van de verzekering van het ziekteverzuim of eigenrisicodragen
Voor
een belangrijk deel van de gegevens die noodzakelijk zijn om te komen tot een effectieve
en succesvolle controle van het premiebesluit geldt echter dat daarvan uitsluitend
kennis kan worden genomen door bezwaar te maken tegen besluiten van het UWV omtrent
de Ziektewet- of WGA-uitkering van de (ex-) werknemer. Als het premiebesluit
komt, staan de uitkeringsbedragen echter al vast. Het premiebesluit kan niet
worden aangevochten met een beroep op de onjuistheid van de eerder vastgestelde
uitkeringsbedragen. Om dat te kunnen bereiken moet de werkgever eerder al bezwaar
gemaakt hebben tegen de uitkeringsbesluiten.
Het
is daarentegen wel mogelijk om nieuwe uitkeringsbesluiten uit te lokken en
daartegen bezwaar te maken. Ook langs die weg kan informatie over de
uitkeringsbesluiten worden verkregen. Soms kan die informatie leiden tot
correctie van het premiebesluit, in welk geval het vaak ook mogelijk is om premiebesluiten
van de vijf voorafgaande jaren nog te doen corrigeren. Dat kan leiden tot
aanzienlijke premiebesparingen. In andere gevallen kan die informatie leiden
tot lagere premies in de toekomst.
Resultaten
Met
een controle die zich niet beperkt tot het premiebesluit maar die ook op zoek
gaat naar de onderliggende uitkeringsbesluiten, behalen de advocaten en
casemanagers van ons kantoor zeer aansprekende resultaten. Zie hetgeen een cliënt
van ons kantoor daaromtrent verklaart in deze video.
Het laten uitvoeren van deze controle door
de advocaten en casemanagers van Kantoor Mr. van Zijl zal wel duur zijn?
Dat is
maar hoe je het bekijkt. Bij werkgevers die groot genoeg zijn om "de wet van de
grote getallen” te laten werken, verdienen wij iedere geïnvesteerde euro
gemiddeld 15-20 maal terug!
Desgewenst kunnen wij u een prijsindicatie geven. De
prijs is afhankelijk van de te verrichten werkzaamheden en hangt daarmee af van
het aantal te controleren dossiers van (ex-) werknemers. Op verzoek maakt mevrouw
M. (Michèle) Sonneveld Rccm voor u graag een prijsindicatie.
In geval van gegrondverklaring van het bezwaar tegen het premiebesluit wordt
door de belastingdienst een vergoeding van kosten van bezwaar toegekend van €
248.
Benodigde bescheiden
Om de vereiste controle bij de
werkgever uit te voeren, dienen wij binnen de bezwaartermijn van zes weken
de beschikking te krijgen over de beslissing van de belastingdienst tot
vaststelling van de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas voor het jaar
2018.
Uitvoering
De
bovengenoemde werkzaamheden zullen onder verantwoordelijkheid van één van de
advocaten van ons kantoor worden uitgevoerd door één van de register
casemanagers van Van Zijl Casemanagement B.V.
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!