Anders dan voor het
Ziektewet-eigenrisicodragen geldt voor het WGA-eigenrisicodragen dat een
werkgever alleen eigenrisicodrager kan worden als een bank of verzekeraar
garant staat voor de betaling van de uitkeringen. Aangezien deze garantie
alleen wordt gegeven als de werkgever een verzekering sluit voor het risico van
betaling van de WGA-uitkeringen, zijn werkgevers voor het zijn of worden van
WGA-eigenrisicodrager aangewezen op het verkrijgen van een verzekering.
Verzekeraars hebben de
afgelopen jaren grote verliezen geleden op deze verzekeringen en hebben daarop
gereageerd met forse premiestijgingen. Veel werkgevers hebben daarop besloten
het WGA-eigenrisicodragen te beëindigen, vooral omdat de huidige wetgeving hen
de garantie biedt dat zij na terugkeer in het publieke stelsel als
gedifferentieerde premie vier jaar lang de minimumpremie betalen.
Tegelijkertijd zat de verzekeringsmarkt op slot doordat verzekeraars niet of
nauwelijks bereid bleken om premieoffertes af te geven voor nieuwe
verzekeringen, of alleen tegen zeer hoge premies.
Per 1 januari 2017
wijzigen echter de wettelijke regels met betrekking tot het
WGA-eigenrisicodragen. Daardoor wordt het WGA-eigenrisicodragen interessant
voor een nieuwe groep van werkgevers voor wie het WGA-eigenrisicodragen tot nu
toe in de praktijk geen haalbare kaart was. Verder betaalt een werkgever die na
eigenrisicodragen terugkeert in het publieke stelsel niet langer eerst vier
jaar het minimum van de gedifferentieerde premie. Tenslotte zal de
verzekeringsmarkt naar verwachting weer (voorzichtig) open gaan.
Per 1 januari 2017 worden
de volgende wijzigingen van kracht:
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!