Brief van Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de Tweede Kamer van 4 juli 2014 (Tweede voortgangsrapportage aanpak schijnconstructies),
Tweede Kamer, vergaderjaar 2013-2014, 17050, nr. 484
Op 4 juli 2014 heeft de regering ingestemd met een wetsvoorstel van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, om ongewenste schijnconstructies op
de arbeidsmarkt te verhinderen en de Inspectie SZW meer mogelijkheden te geven om de wetgeving te handhaven. Daardoor moet eerlijke concurrentie en
eerlijke beloning voor werknemers worden bevorderd.
De belangrijkste onderdeel van de wet zijn:
Ten aanzien van het loon:
In de wet worden eisen opgenomen waaraan de loonstrook moet voldoen, in aanvulling op de bestaande voorschriften uit het Burgerlijk Wetboek. De
loonstroken moeten op verzoek aan de Inspectie SZW worden verstrekt. Daarmee moet worden bereikt dat de Inspectie SZW kan controleren of het wettelijk
minimumloon wordt uitbetaald.
Op de loonstrook moet worden gespecificeerd welke onkosten zijn verstrekt en hoe hoog deze zijn. Daardoor moet worden voorkomen dat niet kan worden
vastgesteld of een vergoeding is bedoeld ter bestrijding van noodzakelijke kosten en dus ook niet of de vergoeding een bestanddeel is van het minimumloon
of niet.
Minimaal het deel van het loon dat gelijk is aan het wettelijk minimumloon moet per bank worden uitbetaald, zodat aan de hand van een bankafschrift kan
worden vastgesteld dat het wettelijk minimumloon daadwerkelijk is uitbetaald.
Verrekening van kosten met het wettelijk minimumloon zal niet langer zijn toegestaan. Daardoor wordt voorkomen dat werkgevers bepaalde kosten (zoals
huisvestingskosten en ziektekostenverzekeringspremie) met het loon verrekenen, terwijl die kosten niet werkelijk gemaakt zijn (tot het bedrag waarmee zij
met het wettelijk minimumloon verrekend worden).
Ten aanzien van de openbaarmaking van inspectiegegevens:
Gegevens van de Inspectie SZW met betrekking tot de naleving van wetten kunnen op bedrijfsniveau openbaar worden gemaakt. Daardoor moet de naleving
worden bevorderd en ook legitimatie worden verschaft aan het handelen van de Inspectie SZW.
Ten aanzien van aansprakelijkheid:
Ter zake van de betaling van het loon (niet slechts het wettelijk minimumloon of het CAO-loon, maar ook het individuele arbeidsovereenkomst
overeengekomen loon) zal een ketenaansprakelijkheid gelden voor alle opdrachtgevers. Een werknemer die zijn loon niet ontvangt, dient dan als eerste zijn
werkgever daarop aan te spreken, maar als deze onvindbaar is of niet voor de betaling kan worden aangesproken, dan kunnen ook alle opdrachtgevers in de
keten voor de betaling worden aangesproken. De werknemer moet dan steeds beginnen met de eerstvolgende schakel in de keten. Een opdrachtgever kan niet
aansprakelijk worden gesteld als hij aannemelijk maakt dat de niet-betaling niet aan hem kan worden verweten. Of de opdrachtgever niet-verwijtbaar heeft
gehandeld is ter beoordeling aan de rechter, op basis van de specifieke omstandigheden van het betreffende geval. Daardoor moet voorkomen worden dat
opdrachtgevers gebruikmaken van derden om personeel tegen ongeoorloofde lonen te laten werken.
Ten aanzien van handhaving en naleving:
De Wet op het algemeen verbindend en het onverbindend verklaren van bepalingen van collectieve arbeidsovereenkomsten zal zodanig worden aangepast, dat
periodes waarin geen algemeen verbindend verklaarde CAO geldt worden voorkomen. In die periodes verkrijgen werkgevers die geen lid zijn van een
werkgeversorganisatie waarmee een CAO is gesloten immers een concurrentievoordeel als gevolg van mindere arbeidsvoorwaarden. Gesproken wordt over de
mogelijkheid om een periode van algemeen verbindendverklaring tijdelijk te verlengen, zodat er geen periode zonder algemeen verbindendverklaring ontstaat
en handhaving van de bepalingen van de CAO door handhavingsinstanties die zijn ingesteld bij de CAO, mogelijk blijft.
Ten aanzien van de uitwisseling van informatie:
De Inspectie SZW kan informatie uitwisselen met CAO-partijen ten behoeve van de handhaving van de CAO, indien bij onderzoek door de Inspectie SZW blijkt
dat wel het wettelijk minimumloon wordt betaald, maar niet het CAO-loon. Met name in de bouw- en uitzendsector zou dit regelmatig door de Inspectie SZW
zijn geconstateerd.
Het wetsvoorstel is voor advies verzonden aan de Raad van State. De tekst van het wetsvoorstel wordt bekend zodra deze bij de Tweede Kamer wordt ingediend.
Werkgevers die eigenrisicodrager zijn voor de WGA moeten in 2025 een belangrijke keuze maken!
Voor veel werkgevers die eigenrisicodrager zijn voor de WGA verloopt op 1 januari 2026 de looptijd van de afgesloten verzekering. Dat betekent dat in het najaar een keuze moet worden gemaakt voor het al dan niet voortzetten van het eigenrisicodragen. Als gekozen wordt voor voortzetting van het eigenrisicodragen zal vervolgens een keuze moeten worden gemaakt voor een verzekeringsmaatschappij.
Wij kunnen zorgen voor onafhankelijk advies over de voor- en nadelen van eigenrisicodragen. Wij gebruiken daarbij de meest nauwkeurige berekeningen van de terugkeerpremie die u zou betalen als u besluit terug te keren naar het publieke stelsel. Met deze informatie kan uw assurantietussenpersoon u vervolgens eventueel adviseren over de voor u meest gunstige verzekering.
Vaktechnisch overleg arbeidsrecht en werknemersverzekeringen
Tijdens het vaktechnisch overleg (vier maal per jaar) bespreken wij vragen van deelnemers en de actualiteiten van de voorgaande drie maanden. De eerstvolgende bijeenkomsten vinden plaats op:
- maandag 10 maart 2025: Koning Willem II-stadion, Tilburg
- dinsdag 11 maart 2025: De Soesterduinen, Soest
- woensdag 12 maart 2025: Van der Valk Hotel Zwolle
- donderdag 13 maart 2025: Van der Valk Hotel Dordrecht
- dinsdag 18 maart 2025: Van der Valk Hotel EINDHOVEN*
- woensdag 19 maart 2025: Van der Valk Hotel Middelburg (of online)
- donderdag 20 maart 2025: Van der Valk Hotel Akersloot (of online)
* Let op: de bijeenkomst is dus eenmalig NIET in Van der Valk Hotel Best.
Online deelname is mogelijk bij de bijeenkomsten van woensdag 19 maart 2025 en donderdag 20 maart 2025.
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!