In artikel 8a van de Wet allocatie arbeidskrachten door
intermediairs (Waadi) wordt voor de payrollwerknemer een recht opgenomen op
dezelfde arbeidsvoorwaarden als die welke gelden voor werknemers in gelijke of
gelijkwaardige functies (artikel 8a lid 1 Waadi) of als die er in het
betreffende bedrijf niet zijn voor werknemers in gelijke of gelijkwaardige
functies in dezelfde sector (artikel 8a lid 2 Waadi).
Op deze regel kan bij algemene
maatregel van bestuur een uitzondering worden gemaakt voor (artikel 8a lid 9 en
10 Waadi):
werknemers werkzaam in een dienstbetrekking
ingevolge de Wet sociale werkvoorziening;
werknemers behorend tot een bij algemene
maatregel van bestuur aangewezen categorie van werknemers met een
arbeidsbeperking als bedoeld in artikel 38b Wfsv (doelgroep banenafspraak) of
werknemers werkzaam in een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 10b lid 1
Participatiewet (nieuw beschut werk).
De regering heeft een concept voor
een besluit tot wijziging van het Besluit allocatie van arbeidskrachten door
intermediairs opgesteld en voor internetconsultatie gepubliceerd. In dat
concept-besluit wordt geregeld dat voor werknemers werkzaam in een
dienstbetrekking ingevolge de Wet sociale werkvoorziening bij CAO van de
bepaling inzake gelijke arbeidsvoorwaarden kan worden afgeweken.
De bedoeling van dit besluit is om
het voor werknemers die werkzaam zijn in een dienstbetrekking ingevolge de WSW
en die van daaruit gedetacheerd worden, mogelijk te maken dat de CAO WSW
toegepast kan blijven worden, ook als die werknemers payrollwerknemers in de
zin van de WAADI zouden zijn.
Toepassing van de CAO WSW voorkomt
wisselingen van inkomen bij wijziging van inlener. Wisselingen in inkomen zijn
voor WSW-werknemers onwenselijk, omdat zij daardoor in financiële problemen
kunnen komen, bijvoorbeeld vanwege niet tijdige aanpassing van toeslagen).
Verder moet op deze wijze worden voorkomen dat het payrollregime het lastiger
maakt om WSW-werknemers te detacheren.
Een
uitzondering voor de doelgroep banenafspraak en nieuw beschut werk wordt
vooralsnog niet gemaakt, omdat er voor deze groep geen CAO is en omdat de
verschillen in arbeidsvoorwaarden tussen de verschillende sectoren bij de
laagste loonschalen kleiner zijn, waardoor geen complicaties worden verwacht.
Werkgevers die eigenrisicodrager zijn voor de WGA moeten in 2025 een belangrijke keuze maken!
Voor veel werkgevers die eigenrisicodrager zijn voor de WGA verloopt op 1 januari 2026 de looptijd van de afgesloten verzekering. Dat betekent dat in het najaar een keuze moet worden gemaakt voor het al dan niet voortzetten van het eigenrisicodragen. Als gekozen wordt voor voortzetting van het eigenrisicodragen zal vervolgens een keuze moeten worden gemaakt voor een verzekeringsmaatschappij.
Wij kunnen zorgen voor onafhankelijk advies over de voor- en nadelen van eigenrisicodragen. Wij gebruiken daarbij de meest nauwkeurige berekeningen van de terugkeerpremie die u zou betalen als u besluit terug te keren naar het publieke stelsel. Met deze informatie kan uw assurantietussenpersoon u vervolgens eventueel adviseren over de voor u meest gunstige verzekering.
Voor welke werknemers geldt, als zij ziek worden, de no-riskpolis? En voor welke werknemers kunt u loonkostenvoordeel of loonkostensubsidie krijgen? Christa Jacobs kan u vertellen hoe u geen kans mist om op de kosten van arbeidsongeschikte werknemers te besparen!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!