Het recht op minimumloon is in de wet geregeld als
een loon per maand of een loon per week. Daarbij is de hoogte van het minimumloon
afhankelijk gesteld van de normale arbeidsduur in de onderneming van de
werkgever. Vaak is de normale arbeidsduur 40 uur per week, maar in andere
gevallen bijvoorbeeld 38 of 36 uur per week. Werknemers die in een onderneming
werken waar de normale arbeidsduur 40 uur per week is, moeten daardoor langer
werken om recht op het minimumloon te hebben dan werknemers die 38 of 36 uur
per week werken. Bovendien levert de afhankelijkheid van het recht op minimumloon
van de normale arbeidstijd in de betreffende onderneming voor de Nederlandse
Arbeidsinspectie problemen op bij de handhaving van de Wet op het minimumloon
en de minimumvakantiebijslag.
Daarom zal de wet per 1 januari 2024 uitgaan van een
recht op minimumloon dat per uur geldt. Daarbij is uitgegaan van een
arbeidsduur van 36 uur per week. Voor veel werknemers betekent dit een stijging
van het loon. Deze stijging, die door de wetgever ook uitdrukkelijk beoogd is,
komt bovenop de stijging van het wettelijk minimumloon die per 1 januari 2023
al is doorgevoerd.
Door aansluiting bij de Stichting Klachtenregeling Ongewenste Omgangsvormen kunnen werkgevers voldoen aan hun wettelijke verplichting om psychosociale arbeidsbelasting tegen te gaan.
Voor welke werknemers geldt, als zij ziek worden, de no-riskpolis? En voor welke werknemers kunt u loonkostenvoordeel of loonkostensubsidie krijgen? Christa Jacobs kan u vertellen hoe u geen kans mist om op de kosten van arbeidsongeschikte werknemers te besparen!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!