Bronnen:
o de toetsing van de risico-inventarisatie en –evaluatie;
o de advisering bij de begeleiding van door ziekte arbeidsongeschikte werknemers en de re-integratie;
o het periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek;
o de aanstellingskeuring;
o de consultatie met betrekking tot gezondheidskundige vraagstukken;moet:
o er een doeltreffende toegang tot de bedrijfsarts geregeld zijn (artikel 14 lid 2 onder e Arbeidsomstandighedenwet);
o de bedrijfsarts in de gelegenheid zijn om iedere arbeidsplaats in het bedrijf van de werkgever te bezoeken (artikel 14 lid 2 onder f Arbeidsomstandighedenwet);
o de bedrijfsarts, behoudens zwaarwegende omstandigheden, op verzoek van de werknemer zo snel mogelijk een andere bedrijfsarts raadplegen (second opinion artikel 14 lid 2 onder g Arbeidsomstandighedenwet) in verband met een advies betreffende:
de advisering bij de begeleiding van door ziekte arbeidsongeschikte werknemers en de re-integratie;o de bedrijfsarts een adequate klachtenprocedure hebben (artikel 14 lid 2 onder h Arbeidsomstandighedenwet);
het periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek;
de aanstellingskeuring;
de consultatie met betrekking tot gezondheidskundige vraagstukken;
o de bedrijfsarts nauw samenwerken met de preventiemedewerkers van de werkgever (als bedoeld in artikel 13 lid 1 Arbeidsomstandighedenwet) en met de ondernemingsraad, personeelsvertegenwoordiging of (bij ontbreken daarvan) de belanghebbende werknemers betreffende maatregelen gericht op een zo goed mogelijk arbeidsomstandighedenbeleid (artikel 14 lid 2 onder i Arbeidsomstandighedenwet);
o moet de bedrijfsarts adviseren over preventieve maatregelen betreffende het algemeen arbeidsomstandighedenbeleid (als bedoeld in artikel 3 lid 1 van de Arbeidsomstandighedenwet) (artikel 14 lid 2 onder j Arbeidsomstandighedenwet).
o de melding van beroepsziekten (artikel 9 lid 3 Arbeidsomstandighedenwet);
o preventie en bescherming (artikel 14 en 14a Arbeidsomstandighedenwet);wordt vastgelegd op welke wijze de bedrijfsarts in het bedrijf van de werkgever met inachtneming van de professionele dienstverlening uitvoering kunnen geven aan de verplichtingen betreffende (artikel 14 lid 4 Arbeidsomstandighedenwet):
o het toetsen van de risico-inventarisatie en -evaluatie;
o de advisering bij de begeleiding van door ziekte arbeidsongeschikte werknemers en de re-integratie;
o het periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek;
o de aanstellingskeuring;
o de consultatie met betrekking tot gezondheidskundige vraagstukken.
o de verplichting van de bedrijfsarts om beroepsziekten te melden (artikel 9 lid 3 Arbeidsomstandighedenwet);
o de mogelijkheid van de bedrijfsarts om iedere arbeidsplaats in het bedrijf van de werkgever te bezoeken (artikel 14 lid 2 onder f Arbeidsomstandighedenwet);
o de second opinion (artikel 14 lid 2 onder g Arbeidsomstandighedenwet);
o de nauwe samenwerking van de bedrijfsarts met de preventiemedewerkers, de ondernemingsraad/personeelsvertegenwoordiging/ belanghebbende werknemers betreffende maatregelen gericht op een zo goed mogelijk arbeidsomstandighedenbeleid (artikel 14 lid 2 onder i Arbeidsomstandighedenwet);
o de advisering door de bedrijfsarts over preventieve maatregelen betreffende het algemeen arbeidsomstandighedenbeleid (artikel 14 lid 2 onder j Arbeidsomstandighedenwet).
o de bedrijfsarts:
- om op verzoek van de werknemer zo snel mogelijk een andere bedrijfsarts raadplegen (second opinion);
- om een adequate klachtenprocedure te hebben;
- te adviseren over preventieve maatregelen betreffende het algemeen arbeidsomstandighedenbeleid;
o de binnen een arbodienst werkzame deskundige personen op het gebied van de arbeidshygiëne, de veiligheidskunde en de arbeids- en organisatiekunde (artikel 2.7 Arbeidsomstandighedenbesluit):
- om samen te werken met de preventiemedewerkers en de ondernemingsraad, personeelsvertegenwoordiging of belanghebbende werknemers alsmede om dezen te adviseren, een en ander inzake maatregelen gericht op een zo goed mogelijk arbeidsomstandighedenbeleid;
- om het advies betreffende de risico-inventarisatie en –evaluatie toe te zenden aan de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging.
o De werkgever draagt er zorg voor dat een werknemer de bedrijfsarts kan verzoeken om een andere bedrijfsarts te raadplegen als de werknemer twijfelt aan de juistheid van een advies van de bedrijfsarts (lid 1).
o De andere bedrijfsarts mag niet werkzaam zijn binnen dezelfde arbodienst of binnen hetzelfde bedrijf als de eerste bedrijfsarts. In de overeenkomst met de bedrijfsarts of arbodienst wordt vastgelegd welke bedrijfsarts(en) of arbodienst(en) kunnen worden geraadpleegd. Met toestemming van de werkgever kan een andere bedrijfsarts of arbodienst worden gekozen. (lid 2)
o Tenzij zwaarwegende omstandigheden zich daartegen verzetten (N.B.: de toelichting noemt als voorbeeld het geval van oneigenlijk gebruik van de second opinion of herhaaldelijk onnodig gebruik) schakelt de bedrijfsarts zo snel mogelijk een andere bedrijfsarts in. Indien de overeenkomst de mogelijkheid biedt voor keuze uit meerdere bedrijfsartsen of arbodienst, maakt de werknemer hieruit een keuze. (lid 3)
o De bedrijfsarts verstrekt aan de andere bedrijfsarts alle relevante beschikbare informatie over de omstandigheden in het bedrijf van de werkgever en, voor zover de werknemer daarvoor uitdrukkelijk toestemming heeft verleend, alle relevante beschikbare informatie betreffende de werknemer. De andere bedrijfsarts kan ook zelf informatie verzamelen. (lid 4)
o De andere bedrijfsarts bespreekt zijn advies met de werknemer, waarna de werknemer bepaalt of dit advies aan de eerste bedrijfsarts ter beschikking wordt gesteld. Als het advies van de andere bedrijfsarts aan de eerste bedrijfsarts ter beschikking wordt gesteld, deelt de eerste bedrijfsarts binnen een redelijke termijn gemotiveerd aan de werknemer mede of hij dat advies geheel of gedeeltelijk overneemt. (lid 5)
o De eerste bedrijfsarts hervat zo nodig de begeleiding van de werknemer. Als de werknemer van mening is dat de eerste bedrijfsarts onvoldoende rekening houdt met het advies van de andere bedrijfsarts, maakt de werknemer dit aan de bedrijfsarts kenbaar, waarna de bedrijfsarts overweegt of hij de verdere begeleiding aan een andere bedrijfsarts overdraagt. De bedrijfsarts deelt zijn besluit mede aan de werkgever.
o De klachtenprocedure dient voor de werknemer kenbaar te zijn (lid 2).In artikel 45 van de Arbeidsomstandighedenwet is een overgangsbepaling opgenomen die bedrijfsartsen en arbodiensten de mogelijkheid geeft om hun bestaande overeenkomsten eerst te herzien vanaf het moment waarop de looptijd daarvan eindigt, maar uiterlijk een jaar na inwerkingtreding. Nieuwe overeenkomsten moeten echter direct aan de nieuwe wettelijke voorwaarden voldoen.
o De klachtenprocedure dient een beschrijving te bevatten van de wijze waarop (lid 2):
o Het onderzoek van de klacht dient zorgvuldig te worden uitgevoerd (lid 3).
- de procedure verloopt (ontvangen, onderzoeken en beoordelen van de klachten);
- een beslissing op de klacht was genomen;
- de uitvoering van eventuele maatregelen die naar aanleiding van de klacht worden genomen, wordt verzekerd.
o De indiener van de klacht ontvangt de volgende mededelingen (lid 4):
o De klachtbehandeling vindt plaats door personen die niet bij de klacht zijn betrokken (lid 5).
- een bevestiging van de ontvangst van de klacht;
- informatie over de voortgang van de behandeling van de klacht;
- een gemotiveerde beslissing;
- de termijn waarbinnen de maatregelen worden genomen waartoe naar aanleiding van de klacht is besloten.