De regering heeft in het kader van internetconsultatie een
Ontwerpbesluit gepubliceerd tot wijziging van het Dagloonbesluit
werknemersverzekeringen.
Eerder was het Dagloonbesluit werknemersverzekeringen gewijzigd
per 1 juli 2015 in verband met de wijzigingen die door de Wet werk en zekerheid
werden aangebracht in de Werkloosheidswet (WW). Voor 1 juli 2015 werd het
dagloon bepaald op grond van het loon dat een werknemer had verdiend in de
dienstbetrekking waaruit hij werkloos was geworden. De regering was van mening
dat dit niet representatief was voor het bedrag dat een werknemer gemiddeld per
dag had verdiend in het laatste jaar voordat hij werkloos werd, bijvoorbeeld
omdat hij maar kort in de betreffende dienstbetrekking had gewerkt. Het werd
niet rechtvaardig geacht dat een werknemer die kort had gewerkt tegen een hoog
loon een hoger dagloon had dan een werknemer die langer had gewerkt, maar
aanvankelijk tegen een lager loon en pas op het laatst tegen een hoger loon. De
wijziging per 1 juli 2015 hield daarom in dat het dagloon voortaan zou worden
berekend door het loon dat genoten is in alle dienstbetrekkingen gedurende de referteperiode
van een jaar te delen door 261 dagen. Daarbij deed dus dan niet meer ter zake
hoeveel dagen de werknemer in de referteperiode had gewerkt.
Daardoor ontstonden echter problemen voor starters,
herintreders, flexwerkers en werknemers die na de wachttijd voor de WIA minder
dan 35% arbeidsongeschikt waren. Starters, herintreders en flexwerkers hadden
vaak niet gedurende de hele referteperiode van een jaar gewerkt en door hun dagloon
toch te delen door 261 dagen, viel dat dagloon lager uit dan voorheen. Voor
werknemers die na de wachttijd voor de WIA minder dan 35% arbeidsongeschikt
waren, werd het dagloon voorheen berekend over het loon in het laatste
aangiftetijdvak waarin het loon volledig was betaald. Door de wijziging werd
het dagloon vanaf 1 juli 2015 de facto bepaald door de loondoorbetaling
gedurende het laatste jaar van ziekte, waarin veelal slechts 70% van het loon
werd betaald.
Met het Ontwerpbesluit wil de regering het dagloon voor
starters, flexwerkers en herintreders weer bepalen op basis van het loon dat
zij gemiddeld per dag hebben genoten na de aanvang van hun werkzaamheden.
Kalendermaanden waarin geen loon is genoten (bijvoorbeeld vóór aanvang van de
werkzaamheden) worden dan bij de bepaling van het dagloon buiten beschouwing
gelaten. De wijziging heeft directe werking vanaf de datum van
inwerkingtreding.
Er wordt echter geen eerbiedigende werking toegekend, hetgeen
betekent dat de wijziging geen gevolgen heeft voor het dagloon van degene van
wie het recht op uitkering vóór de datum van inwerkingtreding is ontstaan,
omdat het UWV anders de daglonen van alle WW-gerechtigden opnieuw zou moeten
berekenen, terwijl dat in de meeste gevallen niet tot een wijziging van het
dagloon zou leiden.
Voor werknemers die na de wachttijd voor de WIA minder dan
35% arbeidsongeschikt waren wordt de referteperiode verlegd naar het jaar
voorafgaande aan het aangiftetijdvak waarin de werknemer de bedongen arbeid
niet kon verrichten wegens ziekte. Ook hier geldt dat de wijziging directe
werking maar geen eerbiedigende werking heeft, met dien verstande dat deze
werknemers recht krijgen op compensatie in de vorm van een eenmalige
tegemoetkoming, indien zij in de periode vanaf 1 juli 2015 tot en met de datum
van inwerkingtreding van de wijziging van het Dagloonbesluit een lagere WW
uitkering hebben gekregen als gevolg van de wijziging van het Dagloonbesluit op
1 juli 2015. Deze compensatie wordt nog geregeld in een aparte ministeriële
regeling.
De Tweede Kamer heeft een wetsvoorstel aangenomen waardoor werkgevers met meer dan tien werknemers in de toekomst verplicht zijn een vertrouwenspersoon voor ongewenste omgangsvormen aan te stellen. Door aansluiting bij de Stichting Klachtenregeling Ongewenste Omgangsvormen kunnen werkgevers aan deze verplichting voldoen. Tevens voldoen zij daarmee aan de reeds bestaande wettelijke verplichting om psychosociale arbeidsbelasting tegen te gaan.
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!