Wetsvoorstel nummer 31229: Wijziging van een
aantal wetten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
(Verzamelwet SZW-wetgeving 2008)
Dit wetsvoorstel behelst voornamelijk min of meer technische
aanpassingen van diverse wetten. Van belang is wellicht het volgende:
correctie van IOAW doordat voor recht op
IOAW-uitkering zowel aan wekeneis (artikel 17 WW) als aan jareneis (artikel 42
lid 2 WW) moet zijn voldaan, terwijl nu abusievelijk alleen de wekeneis was
vermeld;
de samenloop van ouderschapsverlof en
zwangerschaps- c.q. bevallingsverlof wordt (op grond van een arrest van het Hof
van Justitie EG van 14 april 2005, nummer C-519/03, JAR 2005/102) nu zo
geregeld dat het ouderschapsverlof niet wordt ingekort wanneer het wordt
onderbroken door een ander verlof zoals zwangerschapsverlof. Daarmee voldoet de
Nederlandse wetgeving aan Europese Richtlijn 06/34/EG (PubEG L. 145 van 19 juni
1996);
artikel 8 van de Wet Allocatie Arbeidskrachten
door Intermediairs wordt aangepast om duidelijk te maken dat de uitzondering op
de loonverhoudingsnorm (ingeleende arbeidskrachten moeten hetzelfde loon
krijgen als eigen arbeidskrachten) weliswaar een uitzondering kan bestaan op
grond van een CAO maar dat dit geen buitenlandse CAO kan zijn;
de regel bij toepassing van de loonsanctie
(verlenging loondoorbetalingsverplichting bij ziekte wegens het niet voldoen
aan re-integratieverplichtingen) dat een te late beslissing van het UWV op de
melding van de werkgever dat hij alsnog aan zijn re-integratieverplichtingen
heeft voldaan niet ten nadele van de werkgever mag strekken, gaat ook gelden
indien het UWV van mening is dat de werkgever nog steeds onvoldoende
re-integratie-inspanningen heeft gepleegd;
alsnog korting op WGA-premie over 2007 voor
werkgevers die in 2006 al WGA-eigenrisicodrager waren maar niet hebben kunnen
profiteren van korting op basispremie in 2007 omdat die alleen gold voor
werkgevers die ook in 2007 nog WGA-eigenrisicodrager waren.
De behandeling van het wetsvoorstel is gevorderd het
Eindverslag van de Eerste Kamer. Inwerkingtreding per 1 januari 2008 ligt
daarom voor de hand.
Werkgevers die eigenrisicodrager zijn voor de WGA moeten in 2025 een belangrijke keuze maken!
Voor veel werkgevers die eigenrisicodrager zijn voor de WGA verloopt op 1 januari 2026 de looptijd van de afgesloten verzekering. Dat betekent dat in het najaar een keuze moet worden gemaakt voor het al dan niet voortzetten van het eigenrisicodragen. Als gekozen wordt voor voortzetting van het eigenrisicodragen zal vervolgens een keuze moeten worden gemaakt voor een verzekeringsmaatschappij.
Wij kunnen zorgen voor onafhankelijk advies over de voor- en nadelen van eigenrisicodragen. Wij gebruiken daarbij de meest nauwkeurige berekeningen van de terugkeerpremie die u zou betalen als u besluit terug te keren naar het publieke stelsel. Met deze informatie kan uw assurantietussenpersoon u vervolgens eventueel adviseren over de voor u meest gunstige verzekering.
Voor welke werknemers geldt, als zij ziek worden, de no-riskpolis? En voor welke werknemers kunt u loonkostenvoordeel of loonkostensubsidie krijgen? Christa Jacobs kan u vertellen hoe u geen kans mist om op de kosten van arbeidsongeschikte werknemers te besparen!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!