Artikel 34 Invorderingswet bepaalt dat
de inlener van arbeidskrachten aansprakelijk is voor de loonbelasting en
omzetbelasting die de uitlener moet betalen als een werknemer met instandhouding
van de dienstbetrekking met de uitlener door de uitlener aan de inlener ter
beschikking is gesteld om onder leiding en toezicht van de inlener werkzaam te
zijn. Bij doorlening is deze inlenersaansprakelijkheid van overeenkomstige
toepassing. Krachtens artikel 60 lid 2 Wet financiering sociale verzekeringen
geldt de inlenersaansprakelijkheid ook voor premies volksverzekeringen en
premies werknemersverzekeringen die de uitlener niet heeft afgedragen. Ook de
inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet valt onder de inlenersaansprakelijkheid.
Op grond van artikel 34 lid 3 Invorderingswet
wordt de inlenersaansprakelijkheid verminderd met het bedrag dat door inlener
ten behoeve van voldoening van loonbelasting, omzetbelasting en sociale premies
krachtens een overeenkomst met de uitlener is gestort op een bankrekening die
door de uitlener wordt gehouden voor betaling van loonbelasting, omzetbelasting
en sociale premies (G-rekening). Op grond van lid 6 zijn te dien aanzien nadere
regels gesteld in de Uitvoeringsregeling inleners-, keten- en
opdrachtgevers-aansprakelijkheid 2004.
Deze nadere regels houden in dat de
Ontvanger op schriftelijk verzoek medewerking verleent aan de totstandkoming
van een G-rekening als met de Ontvanger een overeenkomst wordt gesloten conform
een bepaald model (artikel 2 Uitvoeringsregeling inleners-, keten- en opdrachtgevers-aansprakelijkheid
2004). Het saldo van de G-rekening is daarbij aan de Ontvanger verpand.
Op grond van de artikelen 6 en 7
Uitvoeringsregeling inleners-, keten- en opdrachtgevers-aansprakelijkheid 2004
gelden eisen aan de factuur, aan betalingen die ten gunste en ten laste van de
G-rekening wordt gedaan en aan de administratie van de inlener.
Deblokkering van het saldo van de G-rekening
is mogelijk voor het bedrag dat uitgaat boven hetgeen door de rekeninghouder
vermoedelijk nog verschuldigd is aan loonbelasting, omzetbelasting en premies
sociale verzekeringen (artikel 10 Uitvoeringsregeling inleners-, keten- en
opdrachtgevers-aansprakelijkheid 2004).
De in artikel 34 lid 3 Invorderingswet
bedoelde vermindering van de aansprakelijkheid vindt niet plaats als de inlener
wist of redelijkerwijs moest vermoeden dat de uitlener het op de G-rekening
gestorte bedrag niet zou gebruiken voor de betaling van loonbelasting,
omzetbelasting of sociale verzekeringspremies (artikel 34 lid 4 Invorderingswet).
De inlenersaansprakelijkheid geldt
niet als aannemelijk is dat niet-betaling niet aan de inlener en niet aan de uitlener
te wijten is (artikel 34 lid 5 Invorderingswet) of als de werkzaamheden van
werknemer ondergeschikt zijn aan een overeenkomst betreffende de koop en
verkoop van zaak (artikel 34 lid 6 Invorderingswet).
Sinds 1 juli 2012 is het mogelijk om
onder bepaalde voorwaarden vrijwaring te krijgen van de
inlenersaansprakelijkheid als de uitzendonderneming gecertificeerd is. De
uitzendonderneming moet dan voldoen aan de NEN-norm 4400-1 of 4400-2 en moet
zijn opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (zie: www.normeringarbeid.nl).
De inlener moet 25% van het bedrag van de factuur storten op een G-rekening.
Verder moet de inlener de identiteit van de uitzendkracht kunnen aantonen en
kunnen aantonen dat de uitzendkracht voor zover nodig beschikt over een
verblijfs- of tewerkstellingsvergunning. Tenslotte gelden een aantal
administratieve voorwaarden ten aanzien van de factuur en het bijhouden van een
manurenadministratie van de inlener.
Als de uitzendonderneming wordt
geschrapt uit het register van de Stichting Normering Arbeid vervalt de
vrijwaringsregeling. Inleners kunnen zich daarop laten attenderen door de
Stichting Normering Arbeid door dat aan die Stichting kenbaar te maken en aan
te geven voor welke uitzendonderneming(en) men de attendering wenst te
ontvangen.
Een vrijwaring van de
inlenersaansprakelijkheid kan ook gelden in dien een beursgenoteerde
uitzendonderneming bij de belastingdienst zekerheid heeft gesteld voor de
betaling van loonheffingen en omzetbelasting, hetgeen moet blijken uit een
verklaring van de belastingdienst, en is ingeschreven in het register van de
Stichting Normering Arbeid.
Het voornaamste voordeel van deze
regeling lijkt te zijn dat bepaald is welk deel (25%) van de factuur op de
G-rekening moet worden gestort om gevrijwaard te zijn van inlenersaansprakelijkheid.
Werkgevers die eigenrisicodrager zijn voor de WGA moeten in 2025 een belangrijke keuze maken!
Voor veel werkgevers die eigenrisicodrager zijn voor de WGA verloopt op 1 januari 2026 de looptijd van de afgesloten verzekering. Dat betekent dat in het najaar een keuze moet worden gemaakt voor het al dan niet voortzetten van het eigenrisicodragen. Als gekozen wordt voor voortzetting van het eigenrisicodragen zal vervolgens een keuze moeten worden gemaakt voor een verzekeringsmaatschappij.
Wij kunnen zorgen voor onafhankelijk advies over de voor- en nadelen van eigenrisicodragen. Wij gebruiken daarbij de meest nauwkeurige berekeningen van de terugkeerpremie die u zou betalen als u besluit terug te keren naar het publieke stelsel. Met deze informatie kan uw assurantietussenpersoon u vervolgens eventueel adviseren over de voor u meest gunstige verzekering.
Vaktechnisch overleg arbeidsrecht en werknemersverzekeringen
Tijdens het vaktechnisch overleg (vier maal per jaar) bespreken wij vragen van deelnemers en de actualiteiten van de voorgaande drie maanden. De eerstvolgende bijeenkomsten vinden plaats op:
- maandag 10 maart 2025: Koning Willem II-stadion, Tilburg
- dinsdag 11 maart 2025: De Soesterduinen, Soest
- woensdag 12 maart 2025: Van der Valk Hotel Zwolle
- donderdag 13 maart 2025: Van der Valk Hotel Dordrecht
- dinsdag 18 maart 2025: Van der Valk Hotel EINDHOVEN*
- woensdag 19 maart 2025: Van der Valk Hotel Middelburg (of online)
- donderdag 20 maart 2025: Van der Valk Hotel Akersloot (of online)
* Let op: de bijeenkomst is dus eenmalig NIET in Van der Valk Hotel Best.
Online deelname is mogelijk bij de bijeenkomsten van woensdag 19 maart 2025 en donderdag 20 maart 2025.
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!